training

Supercompenseren kun je leren

Je hebt het vast wel eens eerder horen zeggen: “Rust is ook training”. Dat vond ik maar een raar begrip. Van trainen wordt je beter, toch? Ja, dat klopt! Van trainen wordt je zeker beter, maar het echte “beter worden”in figuurlijke en letterlijke zin begint als je rust pakt. Hoe dat werkt leg ik uit in deze blog. Want supercompenseren kun je leren.

Eerst moet je weten wat er gebeurt als je traint: Je spieren en gewrichten en pezen en zenuwbanen worden aan het werk gezet om jou in beweging te zetten. Je hartslag gaat omhoog, je cellen worden aan het werk gezet en moeten energie verbranden. Behalve energie, komen er ook afvalstoffen vrij en die moeten worden weggewerkt via je aders en het lymfe systeem. daarom moet je hartje wat harder kloppen. Je spieren contraheren en extraheren, er komen klappen op je pezen en gewrichten. Het enge van dit verhaal is, dat je daardoor eigenlijk steeds wat kapot maakt. Er komen minuscuul kleine scheurtjes in je spieren en ook je pezen en gewrichten komen niet helemaal ongeschonden uit de strijd. Hoe harder je gaat, hoe meer je kapot kan maken.

Ons lichaam is een machtig mooi apparaat. Vanuit de celletjes in alle specifieke onderdelen van ons lichaam worden, indien je genoeg bouwstoffen hebt, alles weer gerepareerd. Maar het lichaam is niet gek! Want ze maken alles nét ietsjes sterker, want zo’n aanval willen ze de volgende keer wel helemaal kunnen overleven. Ze hebben daar wel eventjes de tijd voor nodig. Dat gebeurt niet meteen na je training, of als je “eventjes” een herstelreep naar binnen werkt. Nee, dat gebeurt in je slaap, of in rust. En met rust bedoel ik dan: als je gewoon op de bank zit/ in je bed ligt te chillen. In elk geval, als je bezig bent om geen actieve sport te beoefenen.

Je lichaam zorgt er dan voor dat de voedingsstoffen richting de cellen gaan, die alles fiksen. Soms kun je dat versnellen door een herstelloopje te doen, maar niet altijd. Herstelloopjes duren meestal niet langer dan 30 minuten en zijn altijd in hele lage hartslag. Ze zorgen ervoor dat het bloed iets meer gaat stromen, je hart alles meer gaat rondpompen en daardoor ook meer afvalstoffen kunnen worden afgevoerd.

Waarom is het dus zo belangrijk dat je rust neemt? Juist! om beter te worden. Maar niet teveel rust, want dan blijf je op je startniveau. Daar word je niet slechter van, maar zeker ook niet beter. Daarom is het belangrijk dat bepaalde soorten trainingen op specifieke momenten in de week worden gepland. Je gaat geen pittige interval plannen op de dag na een wedstrijd. Nee, de dag erna doe je rustig aan, misschien alleen een herstelloopje om de afvalstoffen extra weg te werken.

Als je dus altijd maar maximaal traint, geen rust neemt en altijd hard gaat, daar wordt je niet heel veel beter van!

Maar wanneer weet je wanneer je op je top van de supercompensatie zit? Dat weet je als je denkt: “Wow, ik voel me echt fantastisch en heb heel veel zin om te trainen”. Sommigen denken dat je het kunt meten aan je rusthartslag. Als die laag is, dan is het moment om weer te knallen. Ik denk dat je goed moet luisteren naar je lichaam. Als je denkt: “het gaat wel weer”, dan ben je nog niet goed hersteld. Je moet je echt helemaal goed voelen, zin hebben om te trainen en dan kun je gaan.

Gelukkig is er in de afgelopen jaren veel gekeken naar hardlopers. Er staan voor bepaalde pittige trainingen een gemiddeld aantal rustdagen. Op die manier kun je als trainer een goed schema maken. Die schema’s zijn altijd persoonlijk. Je probeert te luisteren naar je pupil. Die moet dan wel eerlijk zijn.

Een schema maken is puzzelen

Soms zijn schema’s zo gemaakt, dat je soms juist wat moeie benen krijgt. De week daarna krijg je dan meestal extra rust, zodat je een hele week krijgt om te herstellen. Een schema maken is dus niet zomaar klakkeloos wat opdrachten geven op willekeurige dagen. Het is een echte puzzel. Wil je echt beter worden? Stuur me een berichtje en ik maak een schema voor je. Dat kan zijn voor een hele of halve marathon, maar bijvoorbeeld ook om beter te worden op een korte afstand. Hier vind je meer informatie.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.