massage

Sportmassage

Wij, hardlopers, zijn continue bezig met dezelfde bewegingen uitvoeren. We lopen, onze spieren spannen aan en ontspannen op de goede momenten. Niet alleen de beentjes doen mee, nee, je hele lichaam. Je core, rug, schouders, armen en je nek zijn continue bezig om alle bewegingen netjes af te maken.

Zeker als je steeds verder en sneller gaat, zul je dat gaan merken. Op diverse plekken in je lijf voel je dan kleine verhardingen in je spieren ontstaan. Dit zijn delen van je spier, waar de spier niet helemaal kan ontspannen. Je herkent vast wel eens die “knopen” in je schouders of nek. Dat zijn natuurlijk geen echte knopen, maar dat zijn dus die gestreste delen van je spier. Met een sportmassage kunnen deze delen ontspannen, waardoor ook de rest van je spier weer helemaal goed kan functioneren.

Een massage nemen, direct na het sporten, zorgt ervoor dat de doorbloeding op gang blijft. Je lichaam is direct na het sporten nog heel warm en zelf bezig met alle afvalstoffen wegwerken. Het enige dat een masseur voor je kan doen, is je spieren goed losmaken, zodat de doorbloeding op gang blijft. Een massage een dag na je inspanning, dat zou dus een mooi extraatje kunnen opleveren.  Een massage, goed gepland, tussen twee trainingen in, heeft nog meer effect. 

Jouw lichaam is continu bezig met de afbraak en opbouw van spierweefsel. Na een (zware) training raken je spieren op het kleinste niveau beschadigd, met als gevolg  afbraak van spiereiwitten. Deze beschadiging is een heel normaal, maar je merkt het vooral als een spier zich niet zo goed aan een inspanning heeft aangepast. De beschadiging leidt vervolgens tot een ontstekingsreactie waarbij diverse stoffen en cellen betrokken worden zoals witte bloedcellen, vochtophoping en het enzym creatinekinase. Dit enzym wordt gebruikt als maat voor spierschade. De productie van deze ontstekings stimulerende signaalstoffen kan een aanleiding zijn voor spierpijn.

Om je spier heen en tussen je botten zit bindweefsel. Bindweefsel zijn een bepaald soort cellen, die ervoor zorgen dat je spieren en botten beschermd blijven. Dit bindweefsel kan gaan verkleven. je voelt dan dat de pees, spier en omliggend weefsel gevoelig is bij belasting, maar dan geleidelijk verdwijnt, maar na rust, bijvoorbeeld. de volgende ochtend, in alle hevigheid terugkomt en na enkele (tientallen) minuten geleidelijk weer minder wordt, en dat elke dag weer opnieuw.


bindweefsel-spier-pees

Wat zijn adhesies of verklevingen?
Ons lichaam bevat speciale lagen in de weefsels, fascia genoemd, die uit bindweefsel bestaan. Deze structuren verbinden alle weke delen zoals spieren, pezen, banden etc. in ons lichaam. De weefsels zorgen voor een glij beweging tussen de verschillende onderdelen en omvatten spieren en spiergroepen. Ze zorgen ook voor steun en houden de spiergroepen bij elkaar. De weefsels zijn onder normale omstandigheden glad en flexibel zodat spieren, zenuwen, bloedvaten en organen goed op hun plaats blijven. De verschillende weefsels moeten echter ook ‘wrijvingsloos’ langs elkaar kunnen bewegen, ook daar zorgen deze fascia voor. Bij de pezen worden de verschillende bundels en fibrillen gescheiden door bindweefsel (collageen type III) die zorgt voor optimaal glijden zonder teveel wrijving.

Bij blessures kunnen verklevingen ontstaan, waardoor dit glijden wordt verstoord. Er ontstaan beschadigingen en (als gevolg van het natuurlijk herstel) littekenvorming met onderlinge (dwarse) verbindingen, die bij opnieuw bewegen weer opnieuw tot beschadiging leiden.


Een massage zorgt ervoor dat deze verklevingen snel worden gedetecteerd en met gerichte massage zorg je ervoor dat deze verklevingen niet ontstaan. Want een verkleving leidt dus tot een blessure! Daarnaast geeft een massage een ontspannen gevoel,  alsof de vermoeidheid uit de spieren wordt getrokken. Dat gevoel is niet uit de lucht gegrepen en is gebaseerd op een afname van het stresshormoon cortisol.  Cortisol komt vrij bij zowel geestelijke als fysieke inspanningen. Het stimuleert de afbraak van spiereiwitten om energie vrij te maken. Uiteraard wil je de concentraties van het stresshormoon zo laag mogelijk houden aangezien eiwitten belangrijk zijn voor het herstel en de bouwstenen zijn voor de spieren.

Laat je dus regelmatig los masseren! Een masseur herkent je gevoelige spieren en kan je helpen blessure-vrij te blijven.

Vanaf vandaag kun je ook bij Lopen met een Lach terecht voor sport- en ontspanningsmassage. Via onderstaand formulier ontvang je meer informatie over locatie en tijden. Kijk hier voor prijzen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.