Voetentraining

Hoe krijg je sterke voeten?

Wit voetje

Waarom worden onze voeten als 1 stuk bot gezien, terwijl ze eigenlijk uit 26 botjes, 33 gewrichten, 107 ligamtenten en 19 spieren en pezen. Het wordt tijd dat de voet een wit voetje gaat halen bij trainers en fysiotherapeuten, en niet langer meer wordt gezien als 1 ding. Voetentraining en sterke voeten helpen je verder! De voet heeft 4 verschillende functies: het zijn “shockabsorbers”, springplanken, de basis van jouw ondersteuning en het zijn voelsprieten!

In het lopen heeft de voet een belangrijke taak, die sinds dat wij als mensen (te krappe) schoenen zijn gaan dragen, soms ten dele wordt overgenomen door de schoen. Nu denk je wellicht: “dat is toch juist super fijn? Dan hoeft je voet het zelf niet te doen?” Maar helaas werkt het niet zo in het lichaam. Als er een taak wordt overgenomen, zal het orgaan in zijn geheel minder gaan functioneren, waardoor er een kettingreactie kan optreden in de rest van je lijf. Lees ook deze blog over de postural sway die je je voeten zouden moeten doen.

Wat gebeurt er nu eigenlijk in de voet bij lopen?

Het eerste contact tijdens wandelen is met het hielbot ofwel de calcaneus. De tibia en fibula maken een gewricht samen met de thalus en de calcaneus en er komt een plantairflexie in dit gewricht (thalocruraal) Op dat moment is de voet redelijk mobiel, zodat je hele voet kan “voelen” hoe de ondergrond is, hoe hij zich moet aanpassen. Het Subtalar gewricht gaat naar binnen en verhoogt de transversale boog. Dan komt er een twist in je voet. De voorvoet zal everen (buitenkant omhoog) In hoeverre dit gebeurt, hangt af van hoe sterk de voet is.

Vervolgens gaat je grote teen in dorsaalflexie (richting je neus), waardoor je fascia plantaris op spanning komt te staan en je voet heel erg rigide maakt via een katrol werking. Op die manier maak je voorspanning op de peesplaat en de achillespees, die voor voortstuwing kan zorgen in de grote teen. Het is daarom zo belangrijk dat de grote teen goed kan buigen. Door alle gewrichten goed te laten werken in de juiste Range of Motion krijg je sterke voeten. In dit filmpje kun je precies zien hoe dat gaat:

Freedom en sterke voeten

Doordat we onze voetjes opsluiten in veel te kleine schoenen, heeft de voet niet altijd meer de ruimte om al die bewegingen te maken. De grote teen wordt naar binnen gedrukt en de enkel wordt stijf gehouden als je op pumps loopt. En eerlijk is eerlijk, pumps zijn prachtig, maar niet om te lang aan te hebben. In mijn werk als trainer hebben we schrikbarende voeten gezien met een grote hallux valgus en andere problemen. Geef je teentjes dus de vrijheid en maak sterke voeten!

Hier kun je de intake bekijken van 2 dames die een maand lang aan de slag gaan met Fitness voor voeten!

Doordat we zachte zolen hebben, plus dat we onze voeten opsluiten in te krappe ruimtes, kan je voet niet meer goed “voelen” In de huid van je voet zitten veel verschillende drukreceptoren die naar je brein gaan, zodat die weet hoe die jouw voet moet aansturen. Dat gaat niet helemaal via je brein, dit wordt al op ruggenmergniveau aangestuurd. Bij Naboso hebben ze daar iets op gevonden en hebben een oplossing om jouw proprioceptie in de voeten en met bijvoorbeeld Animal Flow in de handen te verbeteren.

Hun onderzoeken laten goede verbeteringen zien bij mensen met bijvoorbeeld Parkinson en MS. Met de code LOPENMETEENLACH krijg je korting op de producten. Zelf gaan we deze uitgebreid testen met onze deelnemers en we laten je het via onze blog weten hoe het ze vergaat. Door ook de proprioceptie van de voet te verhogen, dus door de voet weer te laten “voelen”, krijg je ook sterke voeten!

5 gedachten over “Hoe krijg je sterke voeten?”

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.