Bewegen met een Lach, training

Move-It!

Emotie [gemoedsbeweging] {1824} <frans émotion, gevormd van é- [uit] + latijn motio [beweging] <vulgair latijn exmovere ex [uit] + movere {in beweging brengen} Dus… Move-It!

De mens, jij, je bent gemaakt om te bewegen. Kijk maar naar de beweeglijkheid van een kind. Kijk om je heen in de natuur. Bewegen betekent je hart dat aan het kloppen is, je bloed dat sneller gaat stromen. Denk aan Forrest Gump, die zijn emoties niet kwijt kon.

Door op een goede manier te bewegen, voel je jezelf een levend wezen. Als je ooit aan je bed gekluisterd bent geweest, dan weet je wat ik bedoel. Bewegen zorgt voor emoties, voor het verwerken van emoties, voor het kalmeren van je brein. Dat doet het lichaam met allerlei fijne stoffen zoals Serotonine en Dopamine, Endorfine, Oxytocine en Anandamide.

foto: Janneke Poort

Anandamide

Serotonine zorgt voor een gelukszalig gevoel en reguleert onder ander je eetlust, slaap en gemoedstoestand. Dopamine zorgt voor je motivatie. Sporten kan de aanmaak van cortisol ( het stresshormoon) verminderen. Anandamide is een neurotransmitter dat een rol speelt bij pijn, depressie, je geheugen en je hongergevoel. Het grijpt aan op de receptoren waar ook cannabinoiden op aangrijpen. De naam Anandamide is afgeleid van het woord ananda dat in het Sanskriet “geluk” betekent. Dit speelt een grote rol in de hersendelen die te maken hebben met je geheugen, hogere denkprocessen en de controle over motoriek (bron: dr. Google)

Fascia en geluk

Deze geluksstoffen worden getriggerd door signalen uit je lijf, onder andere door interstitiële receptoren, welke zich in je fascia bevinden. (Ja hoor, daar is het weer… Meer weten over Fascia? Lees deze blog) Pijn, maar ook gevoelens van warmte, koude, honger, dorst, jeuk, sensuele aanrakingen enz. staan ook wel bekend als interoceptie. Dat wordt ook wel “Het bewustzijn van je eigen inwendige toestand” genoemd. Er wordt zelfs gedacht dat gevoelens van angst en depressiviteit vergezeld gaan van veranderingen in interoceptie. (Paulus & Stijn 2010). Kom dus uit je emotie en ga bewegen! I like to move it move it!

Foto: Janneke Poort

I like to Move-It!

Op dit moment komen veel mensen niet eens toe aan een half uur achter elkaar in beweging zijn. Ze komen vast te zitten met hun emoties en daarmee ook snel de motivatie en het doorzettingsvermogen om te starten met bewegen. Het is een vicieuze cirkel. Zit je de hele dag binnen? Doe jezelf een plezier en trek dat kadaver van achter de computer en van de stoel af en zoek daglicht op. Ga wandelen. Ga bewegen. Geef je emoties een plek, maak je hoofd leeg en geniet van alles om je heen!

Wil je dan echt in contact komen met je eigen lichaam? Ga dan aan Animal Flow doen. Hiermee train je juist de bewegingen die je nodig hebt om jezelf te hervinden. Op vrijdag 26 maart start de 3e online cursus. Meer hierover kun je hier lezen.

6 gedachten over “Move-It!”

      1. Ik kom inderdaad in een flow en voel me positiever, maar het duurt langer om er te komen. Lastig is ook dat je lijf niet warm wordt van het fietsen zoals bij hardlopen. In deze periode verkleum ik zelfs. Met wandelen word ik wel warm maar dat geeft meer reactie in de knie ook de volgende dag. Ik heb plezier aan alle beweging, zelfs buikspieroefeningen geven me een goed gevoel.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.