blogs, training

Lopen met een Lach

Wat is er nou fijner dan een stukje hardlopen? Ik zeg het je: het is Lopen met een Lach. Lachen is gezond. Maar is dat ook echt zo? Heeft lachen inderdaad een positieve impact op onze gezondheid? Serieus! Dat is zelfs wetenschappelijk bewezen, wist je dat?

Het gezonde effect van lachen

Ken je dat gevoel? Dat je na een lachbui heerlijk ontspannen onderuit zakt en je volkomen gelukkig voelt? Dit wordt o.a. veroorzaakt door de endorfinen die ons lijf aanmaakt tijdens de lachbui. Endorfinen zijn signaalmoleculen die informatie overbrengen van de ene cel naar de andere. De informatie van de endorfine bestaat uit pijnstilling en een gevoel van geluk of euforie. De productie van deze  geluksstofjes wordt over het algemeen getriggerd door pijn of stress. Flinke fysieke inspanning geeft het lichaam ook ‘pijn’ waardoor het reageert met de aanmaak van endorfinen. Heel toevallig zijn dat ook de stofjes die verantwoordelijk zijn voor de “Runner’s High”, grappig he?

Een fijnere manier om die endorfinen aan te maken is door te (glim-) lachen. Wanneer je 3 minuten je mondhoeken op trekt dat geven je hersenen al de eerste signalen voor de aanmaak van endorfinen. Wanneer je 10 minuten goed lacht dan is het hek van de dam en voel je je fantastisch, zelfs al fake je de lach! Een studie door een groep van de Univeriteit van Cardiff in Wales vond uit dat mensen die niet konden fronsen door botox injecties, gelukkiger waren dan de mensen die dat wel konden. (Dit is overigens geen reclame voor Botox, maar het zegt wel wat!)

“Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen?”

Deze zin komt niet altijd aan als welkom advies, vooral niet als je ziek of moe of gewoon even depri bent. Maar het optillen van je mondhoeken zorgt er al voor dat je brein denkt dat er iets leuks gebeurt en door de contractie van je “lach- spieren” worden die stofjes al aangemaakt.

Tijdens een wedstrijd lach je vaak pas als je een aanmoediging krijgt (van een bekende) of als je weer een grappig bord langs de kant ziet staan. Of als je de finish al kunt ruiken.

35001766_232901674194993_8413770684378906624_nBrits onderzoek

Onderzoekers hadden 24 hardlopers op een loopband gezet en lieten ze elk vier keer zes minuten hardlopen, met constante snelheid. Elk blokje van zes minuten liepen ze met een andere opdracht. Eén van de vier opdrachten was: frons je voorhoofd, kijk moeilijk! Tijdens het volgende blokje moesten ze een lachen, niet alleen met de mond maar ook met de ogen. Bij een derde blokje moesten ze armen en schouders zo ontspannen mogelijk houden en het vierde blokje liepen ze zonder aanwijzingen.

Minder zwaar

De onderzoekers stelden dat 14 van de 24 lopers minder zuurstof gebruikten in het blokje met de lachopdracht dan in de andere drie blokjes. De hardlopers vonden het hardlopen tijdens dat blokje minder zwaar; de blokjes waarin met een frons moest worden gelopen werden juist als zwaarder ervaren. Ondanks dat de verschillen klein waren en keihard bewijs ontbreekt, concludeerden de onderzoekers dat lachen een positief effect heeft op de loopprestatie.

Het kan in elk geval weinig kwaad om voortaan met een stevige glimlach je wedstrijd te lopen.

FAKE IT TILL YOU MAKE IT

Dus: kom Lopen met Lach en je rockt die wedstrijd!

Marathon Paris © Teddy Morellec
foto: Teddy Morellec

2 gedachten over “Lopen met een Lach”

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.