Mobiliteit

Wat is een goede lichaamshouding?

Wat is een goede lichaamshouding? We hebben, vooral in sport, bepaalde regels in de houding die we moeten aannemen. Als kind hoorde je het vaak al van je moeder of vader: “Kind, ga toch eens rechtop zitten”. Is wat wij nu een goede houding noemen, ook de houding die het lichaam natuurlijk zou aannemen? Nee. In deze blog vertellen we wat meer over hoe het beeld van een goede houding is ontstaan.

Vorm volgt functie

Sinds we rechtop lopende wezens zijn, is onze rug als een soort van schokdemper gebouwd en is de ruggengraat een bollend en hollend ding. Bollend noemen we Kyfose (de ruggengraat buigt naar achter) en hollend de lordose. We hoeven je vast niet uit te leggen dat hij begint onder je schedel en eindigt in je stuitje. Tussen de wervels zitten de echte schokdempertjes en iedereen die ooit een hernia heeft gehad, weet dit maar al te goed.

Door de jaren heen hebben we een bijzonder beeld gekregen van hoe ons postuur er uit dient te zien. De positie van een lichaam of delen van een lichaam is karakteristiek voor een bepaalde functie. Een hobo speler die dat meerdere uren per dag doet voor zijn werk, hoeft niet helemaal rechtop te zitten met volledige retractie in de schouders. De schouders zullen eerder wat naar voren vallen. Hetzelfde geld voor de dames die veel aan turnen hebben gedaan of doen. Hebben die niet allemaal een fikse lordose? Op dit moment is de bootyband de favoriete trainingstool van de vriendinnen onder de 40. Want willen we niet allemaal dikke billen? En hoe worden die niet extra geaccentueerd als we de onderrug hol trekken?

Lichaamshouding

Als je kijkt door de jaren heen is het stijve rechtop zitten lastiger gemaakt door comfortabele lounge banken en fijne bureaustoelen. Het is ook niet normaal om 8 uur per dag helemaal rechtop te zitten. Daar wordt je hele lichaam stijf van, je psoas verliest zijn deels zijn werking, je erector spinae staat de hele dag aan. Beweging en vooral in allerlei vormen gaan zitten is sowieso beter voor elk lichaam. In deze blog lees je meer over de patronen waarin we bewegen.

Je lichaamshouding is een karakteristiek van jou, het is de vorm waarop je lichaam wordt gedragen en bewust of onbewust geeft het weer hoe jij je voelt en andersom, ga jij je voelen zoals je je gedraagt. Ga maar eens volledig rechtop staan, schouders naar achteren, borst naar voor en nek uitgestrekt. Voel jij je dan ook niet net als superman/woman? Alsof je alles aan kunt? Doe dit nu eens met je schouders naar voren, maak je klein en kin op de borst. Houd dit 30s vast. We wedden dat je daar niet beter door gaat voelen. Je lichaamshouding reageert ook op de omgeving.

De houding die je aanneemt wordt gevoed door:
1) De sensorische input van zicht, je evenwichtsorgaan en je proprioceptie.
2) Is centraal geïntegreerd door de ruimtelijke oriëntatie en als laatste door
3) De motorische output, hoe zwaar moet je bijvoorbeeld tillen of hoe is jouw lichaamsgewichtverdeling?

Geef acht!

We denken dat we altijd rechtop moeten zitten en dat is ook wat er vaak van je wordt verwacht. Wat doe jij als er iemand binnenkomt die je respecteert? Waarschijnlijk doe je automatisch je borst vooruit en je schouders naar achter.

We zijn er wel achter dat het lichaam in een balans moet zijn en dat het in de verwachting past dat je rechtop moet staan en alles uitgelijnd moet hebben. Als trainer wil je weten waarvoor. Het lichaam is niet gemaakt om volledig rechtop te zijn, dit kan zelfs problemen met ademhalen geven.

Dit wil niet zeggen dat je nu meteen helemaal ineengedoken moet gaan zitten, nee, dat is niet handig. Bedenk gewoon goed wat je wilt trainen en waarvoor. Een militair postuur is niet nodig als dat niet functioneel is voor je. Een lichaam is een dynamisch ding en we willen graag deze zin met je delen van de wetenschapper Sherrington, die in 1906 als eerste de term proprioceptie gebruikte:

Posture follows movement like a shadow

Als je geen topsporter bent en je hebt regelmatig last van rug, heup of knieklachten, neem dan eens contact op. Samen kunnen we kijken naar je lichaamshouding en welke delen je het beste kunt trainen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.