Krachttraining, Mobiliteit

Bracen met je tong

Wat heeft je tong te maken met een sterke squat? Wist je dat je brace (je bescherming van je ruggenwervel) te maken heeft met een mechanisme in je lichaam dat vanaf je voeten tot aan je tong met elkaar verbonden is? Doe aan tongbracing!

Het menselijk lichaam is een ongelofelijk delicaat kunstwerk en waarschijnlijk zijn we nog eeuwen bezig om alle stukjes te onderzoeken om het helemaal te begrijpen. Onderzoek van de laatste tijd laat zien dat alles met elkaar verbonden is. Elk orgaan, bot, spier en weefsel is op de één of andere manier verbonden. Moet je nagaan, hoe een slechte connectie je lichaam in een negatieve manier kan beïnvloeden!

In deze blog schreven we al wat meer over fascia. Er zijn 4 lagen fascia die over verschillende delen van het lichaam zitten en de buitenste laag is de huid. Als je in je vel prikt, kan je de druk of het trekken van de huid in een ander deel van je arm voelen. De tong werkt net zo. De myofasciale meridianen, zoals beschreven in Thomas Myers Anatomy Trains laten zien hoe de tong ook met alles is geconnect. Zie ook deze afbeelding. Dit is het bindweefsel dat is ontleed van een kadaver.

In dit onderzoek wordt de kracht van de tong (tongdruk) bekeken met hoe kinderen ademen. In dit onderzoek is er een relatie aangetoond met ademen en het postuur van kinderen. We hebben dit nog niet terug kunnen vinden in onderzoeken met volwassenen helaas. De tong en de kracht in de tong zou dus zomaar effect kunnen hebben op ademen, postuur, bekkenbodem stabiliteit en lopen of hardlopen. In de bovenstaande foto zie je hoe alles is verbonden via het bindweefsel ofwel de fascia.

Bracen met je tong

Bracen doe je echt niet alleen met je tong. Maar je doet het zeker niet alleen door “lucht” vast te zetten. Eerst wil je weten wat bracen is. Het is een bescherming van je vitale organen tegen weerstand van buitenaf. Onthoud CB3 als methode voor goede techniek om je lichaam te beschermen: Co-contractie van billen en adductoren, borst en Latisimus dorsi , Breathe ( goede ademhalingsmethode), Brace en Back.

Co-contracties zijn contracties van spieren die eigenlijk tegenovergesteld aan elkaar werken. Bijvoorbeeld Billen tegenover Illiopsoas, buikspieren en rugspieren, biceps en triceps. Hiermee zet je de gewrichten “vast”. In deze context willen we co-contracties in billen en adductoren, borst en lats. De adductoren zijn dan weer super interessant in verband met het goed neerzetten van de voeten. Je leest meer over hoe je de voeten goed neerzet tijdens een lift in deze blog.

Breathe daarmee bedoelen we adem goed in naar de achterkant van je ribbenkast. je wilt niet dat je onderste ribben naar voren komen. Als je goed naar beneden kunt door ademen, kun je je middenrif krachtiger gebruiken. Dit zie je ook terug in dit plaatje, dat ik heb overgenomen van Markow Training Systems. Door je tong tegen je gehemelte te drukken, krijg je spanning op je hele Deep Front Line. Je braced daarmee dus de hele keten naar beneden.

Dan kom je uit op de Brace. Een goede brace maak je door het bovenstaande zó te sturen dat je buik uitzet in alle richtingen.

Back. Je rug hoef je niet “recht” te houden. Dit is een onnatuurlijke manier om je wervels hun werk te laten doen. Je rug is niet voor niets gewelfd. Dus een neutrale rug is wat je wilt bereiken met een goede techniek.

Neem deze tips eens mee in de volgende heavy lift of bodyweight oefening waarbij er krachten op je wervelkolom worden uitgeoefend! Wil je dat we jouw squat een keer goed bekijken? Mail ons dan een filmpje van jouw techniek en krijg de tips en of aanvullingen als feedback!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.