Bewegen met een Lach, blessures, Geen categorie, sticky

Worteltjes

Voeten zijn hele complexe dingen. Ze hebben maar liefst 26 afzonderlijke botten, 33 gewrichten, 107 ligamenten en 19 spieren en pezen waarmee de bijzonder ingewikkelde bewegingen gemaakt worden om te kunnen lopen. Vaak kijken we naar de pijn in heup of knie, maar deze kunnen juist ontstaan vanuit de voeten. De worteltjes die jouw stabiliteit veroorzaken.

Fascia

Als je kijkt naar hoe je hele lichaam met elkaar in verbinding staat, dan worden er 7 verschillende banen onderscheiden: de Superficial Frontline, de Superficial Backline, de Lateral Line, de Spiral Line, The Functional Lines, The Deep Front Line en The Arm Lines.(uit Anatomy Trains) welke ervoor zorgen dat je grote teen met je wenkbrouwen geconnect is.

De tensegriteit van het lichaam wordt met dit touw- en stokjesding duidelijk. Als je aan 1 draadje trekt, gaat de hele vorm uit het ding. Zo werkt dat ook in je lijf. Als er ergens een spier of myofascia te strak staat, dan gaat dat “trekken” aan een andere kant in je lichaam.

Het grootste deel van die banen ontstaan vanuit de voeten. Meestal worden er specifieke spieren aangewezen die in die keten liggen die blessures of ongemakken kunnen zorgen.

Als je voet niet optimaal functioneert, dan krijg je in de huidige tijd snel een zooltje aangemeten. Hiermee haal je het vermogen van de voet om zichzelf te verbeteren helemaal weg en je zorgt er voor dat deze “lui” wordt. Ik heb het nu niet over de zolen die worden gebruikt bij een echt defect van de voet of een verschil.

Worteltjes

Misschien is het allerbelangrijkste van training voor hardlopen of welke andere sport dan ook, het trainen van de voeten. Zorgen dat al die spieren, pezen, alle gewrichten optimaal functioneren.

In deze blog vind je terug waarom het belangrijk is om sterke voeten te hebben in krachtsport.

Wist je bijvoorbeeld dat 1 van de strek ketens helemaal vanaf de onderkant van je voet tot over je kruin naar de voorkant van je hoofd gaat?

Happy Feet

Hoe weet je nu of jouw voeten helemaal fit zijn? Jouw grote teen zou, als je voeten plat op de grond staan, een hoek van ongeveer 60 graden moeten kunnen maken. Andersom, alle kleine tenen zouden naar boven moeten kunnen wijzen met de grote teen op de grond met een hoek van ongeveer 40 graden. Een goede voetboog zegt sowieso al veel over de kracht in je voeten. En hoe ver kan je knie voor je voet voorbij komen als je naar voren buigt?

Voeten zijn dan misschien niet de mooiste dingen aan je lijf, maar heel erg belangrijk om fit te houden of te maken. In dit filmpje krijg je wat tips die je zelf thuis kunt doen om je voeten te versterken. Het zoveel mogelijk lopen op blote voeten (of op sokken) is hierin de grootste aanrader.

Zet hem op met die worteltjes!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.