Bewegen met een Lach, blessures

Happy feet

De voetjes van een baby worden als super schattig ervaren. Maar toch, zo snel als het wezentje stappen gaat zetten, worden die happy feet opgesloten in schoenen. Voeten worden meestal niet gezien als de mooiste dingen van ons lichaam. Er komt ook vaker wel dan niet een minder fijne odeur vanaf. Dat heeft ook alles te maken met de opsluiting.

Schoenen hebben vrijwel altijd een hogere hak. Hierdoor wordt de stand van de voeten en daardoor de flexie in de hiel, vast gezet. Je begrijpt vast dat je lichaam hieraan gaat aanpassen. Doordat je hielen altijd hoger staan, is er een andere spanning op de achterkant van de benen en de spieren en fascia die vanaf je voet lopen, hebben contact met je heupen.

De voeten zijn erg complex en zijn de wortel van vrijwel alle ketens Foto shutterstock

Stoelendans

Naast dat we -als we gaan lopen schoenen aan krijgen- worden we ook in een stoel gezet zodra we kunnen zitten. Hierdoor worden de heupen opgesloten en de range of motion wordt meteen vastgezet. Dit zie je terug in de zittende houding bij wandelaars en hardlopers.

Als je dus vanaf de voeten gaat kijken naar boven, dan kun je al heel snel diverse klachten verklaren in knieën en onderrug. Het verbeteren van de kracht in voetjes en het verbeteren van Range of Motion in de heupen kan al snel leiden tot verbeteringen in het lichaam. Meer over blessures en hoe je ze op lager niveau kunt aanpakken lees je hier.

Gaat dat dan snel? Nee… 20 jaar op stoelen en in schoenen gaat je niet in de koude kleren zitten! Maar start eens bij de basis. Begin eens met wat oefeningen voor je voet. Trek eens wat vaker je schoenen uit, ga eens wat vaker gewoon op de grond zitten in plaats van op de bank of in een stoel.

Sterke voeten en krachtsport

Bij het tillen van zware gewichten is het belangrijk om goed te “bracen”. Dit werd voorheen vooral gezien als spanning maken op de core, maar steeds vaker hoor je terug dat een goede voetenstand belangrijk is om deze brace te optimaliseren. 

Proneren is een natuurlijke beweging van de voet, de thalus draait naar binnen en het onderbeen komt in een endorotatie. Door de kruisbanden heen in gebogen positie (zoals bij een squat of deadlift) of door de collaterale banden heen bij een gestekt been (zoals bij een push) zal het bovenbeen meedoen. De Illiofemorale banden gaan meedraaien en er komt druk op het SI gewricht.

Er is altijd 1 been sterker dan het andere, danwel heeft het een andere Range of Motion (ROM). Als je kracht uit twee voeten stuwt, dan zal er geen verschil waarneembaar zijn in, omdat je lijf dit zo heeft ingebouwd. 

Ruimte in de heupen en goede krachtige voeten geven een opluchting

Als je been veel endoratie heeft, zul je ook veel pronatiehebben. De stabiliteit in je bekken en dus je “brace” kunnen dus veel stabieler worden als je krachtig kunt “driven” vanuit de voeten. 

Bij het squatten en deadliften wordt de cue gegeven: trek de grond onder je uit elkaar met je voeten. Daarmee zeg je: zet kracht tegen overpronatie. Daarmee kun je zorgen dat de knieën niet in elkaar vallen en dus zul je een hogere stabiliteit krijgen in het bekken.  Sterke voeten dus als extra “brace “in je lifts.

Happy Feet

Wil je je lichaam echt liefde geven? Start dan met de oefeningen in dit filmpje en/ of zoek eens contact met een trainer die begrijpt hoe je lichaam echt werkt. Het aanschaffen van schoenen met een lagere hak (rustig afbouwen) en meer ruimte in de voorvoet kan je ook gaan helpen. Je zou eens kunnen kijken naar de schoenen van Vivobarefoot bijvoorbeeld (non spon!) Als je het minder minimalistisch wil, zorg er dan voor dat je genoeg ruimte bij de tenen hebt en een iets mindere demping dan dat je gewend bent. Veel plezier van je happy feet!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.