Geen categorie, Spulletjes

Wie de schoen past

Zoveel verschillende voeten, zoveel verschillende loopstijlen. Het blijft bijzonder om te zien hoe we allemaal in ons leven, anders gaan lopen. Een baby die zijn eerste stapjes zet, tot een volwaardige looppas… daar zit al een wereld van verschil tussen. Gelukkig worden er met heel veel kennis en kunde tegenwoordig enorm veel soorten schoenen gemaakt, passend bij verschillende voeten en loopstijlen. Dus wie de (goede) schoen past, trekt hem aan!

Zoveel schoenen, zoveel theorieën, zoveel wetenschap. Waar sommigen zweren bij “barefootrunning”, doen sommige merken nu juist meer aan het verhogen van de drop. Het verschilt zo onwijs hoe verschillende mensen lopen! Bij sommige schoenen merk je juist dat je heel erg op je voorvoet wordt gedwongen. Als je dan iemand bent die juist veel contact met je hak maakt, is dat heel vreemd en kan zelfs leiden tot blessures.


Terminologie:

Drop: het verschil in hoogte tussen de hak en de voorvoet. Drop 8 betekent dat je hak 8mm hoger is dan je voorvoet. Stel je voor dat je 20 cm hoge stiletto hakken aan hebt, dan is de drop 200.

Bare-foot: het idee dat je op je blote voeten rent. Dat kan bijvoorbeeld met vibrams. Dat zijn die rubberen “handschoenen”, waarbij elk teentje ook een eigen “vingertje” krijgt. Er zit geen demping in, het is puur om je voet te beschermen tegen scherpe steentjes e.d.

Pronatie: dat is de kanteling van je voet naar binnen. Als je plat op de grond staat met beide voeten, zakt je voetboog naar de grond. Met een corrigerende schoen wordt dit dus tegen gegaan.


Op het correctie- verhaal komen heel veel merken terug. Deels gaan de merken er vanuit dat door goede loophouding/stijl, je lichaam door training vanzelf een rechtere tred aan gaat houden. Ook kan het lichaam door de correctie in een onnatuurlijke positie worden geforceerd, wat juist weer blessures oplevert.

Het is heel begrijpelijk waarom je door schoenen met een goede stevigheid al een eind de goede richting in wordt gestuurd. Door minder aan de binnenkant van je voet in te zakken, blijven enkels, daardoor achillespees, knieën en daardoor heup rechter. Zeker als je wat langer grondcontact maakt, kan dit diverse blessures te weeg brengen, zoals runner’s knee’s, achillespees klachten, rug en nekklachten.

Bij een goede hardloopspeciaalzaak kun je een loopanalyse laten doen. De specialisten kijken niet alleen naar wat je maat is, maar ook naar welke schoen past bij jouw loop stijl. Heb je brede voeten, een lage voetboog, een hoge wreef? Proneer je iets teveel? Zak je in? Heb je veel of weinig demping nodig? Dat zijn allerlei punten waarnaar gekeken wordt. Bepaalde merken passen nu eenmaal niet bij een bepaalde voet/loophouding. Soms loop je hartstikke scheef van jezelf, maar heb je nooit blessures. Moet je dat dan willen veranderen?!

Ook kan het zijn dat jouw loophouding veel is veranderd in de jaren. Schoenfabrikanten maken hun schoenen volgens eigen zeggen ook elk seizoen beter. Of dat ook beter is voor jou, kan de vraag zijn.

Laat daarom elke keer dat je nieuwe schoenen aan schaft, sowieso een filmpje maken. De specialisten zien of je goed/ recht loopt.

Voor een loopanalyse kun je terecht bij mij in Rotterdam, maar ook in andere vestigingen van Runnersworld weten er alles vanaf! Hier maak je een afspraak bij Runnersworld

Een gedachte over “Wie de schoen past”

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.