Geen categorie, sticky, training

The Ministry of Silly Walks

Als hardloper kun je op twee manieren een snellere loper worden: 1) door je conditie te verbeteren en 2) door je loopeconomie te verbeteren. Dat laatste wil zeggen; zo energiezuinig zo veel mogelijk vooruit komen. Dat doe je dus met een goede loopbeweging. Maar wat is dan een goede loopbeweging? Een sprinter zal anders lopen dan iemand die een hele marathon loopt en zelfs de Kenianen lopen niet allemaal precies hetzelfde. Dit is ook per persoon verschillend. Er is zijn verschillende methodes waardoor je een betere loopbeweging kunt aanleren. Dat doe je bijvoorbeeld met loopscholing. Ik noem het ook wel “The Ministry of Silly Walks“.

Kinderen die veel buiten spelen of sporten, krijgen -buitenom een lekkere conditie en frisse lucht, ook veel diverse prikkels in hun lichaam. Je kunt je voorstellen dat gamen of spelen met een i-pad misschien wel heel goed is voor de hand- oog coördinatie en je hersenen stimuleert in nadenken. Maar de zenuwbanen naar je grote spieren, tot de kleinste spiertjes, die kunnen wel wat meer geactiveerd worden. Je spieren moeten leren hoe ze moeten samentrekken en op welk moment ontspannen. Je krijgt daardoor een goede motoriek.

The Ministry of Silly Walks

Loopscholing is een onderdeel dat bij vrijwel alle atletiekverenigingen standaard wordt gegeven tijdens een training. Loopscholing zijn kleine hardloopoefeningen, waarbij je een heel klein deel van de “pendel” leert maken. De pendel is eigenlijk het rondje dat je been maakt als je hardloopt.

Als je kijkt naar het plaatje hierboven, zie je, als je puur even naar het rechterbeen kijkt, van links naar rechts:

* de voet zet af
* het been zwaait naar achteren
* het been wordt naar voren getrokken
* de knie wordt opgetrokken. * de voet raakt de grond
* het gewicht staat op de volledige voet


Dit is een hele pendelbeweging.

Elk van deze onderdelen kun je trainen met behulp van loopscholing. Skippings, “Houten Klazen”, de Langlaufpas, werken met hordes, pionnen, speedladders. Het kan allemaal.

Wat is de gedachte erachter?

Daarvoor kijken we vanaf de voet even naar boven. Wat gebeurt er als je je voet plaatst? Onder je voet zit een peesplaat, die als een soort van springveer kan fungeren. Als je schoenen draagt met veel demping, dan heb je niet zo heel veel aan dit gegeven, maar op de zogenaamde “wedstrijdschoenen” kun je daar wel weer veel mee. Die schoenen hebben vaak een reactieve zool en zo komt de energie die je (mede door de zwaartekracht) in de grond stopt, ook weer terug naar boven.

Maar als je knie gebogen is, zal die schokdemper je energie niet verder naar boven of vooruit stuwen. Het is daarom belangrijk dat je je voet goed neerzet. Niet vóór je, want dan moet je eerst je hele gewicht over dat zwaartepunt tillen voordat je vooruit komt. Dat kost extra energie, dus dat wil je niet. Daarnaast is het zwaar voor je knie en daardoor ook je heup om stabiel en recht te blijven. Een verbeterde loophouding kan je helpen om blessures tegen te gaan, mits langzaamaan in je loopje geïmplementeerd.

Lopen doe je al een tijdje. Je hersenen en spieren weten precies wat je daarvoor moet doen. Je hoeft er niet over na te denken. Door loopscholingsoefeningen te doen, kunnen je hersenen zorgen dat je spieren nieuwe technieken gaan aanleren, zodat je uiteindelijk beter gaat lopen.

Wil jij wel eens zien hoe jij loopt, door de ogen van een hardlooptrainer? Laat bijvoorbeeld eens een loopanalyse maken.

Of zou je je jouw beweging willen optimaliseren? Boek dan persoonlijke trainingen.

Want met een goede loophouding blijf je Lopen met een Lach!



Een gedachte over “The Ministry of Silly Walks”

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.