Coaching, Geen categorie, Krachttraining

Zelf trainen in de sportschool

Je hebt je ingeschreven bij de plaatselijke sportschool, maar wat nu? Ga je alleen naar de groepslessen omdat je niet weet wat je anders zou moeten doen? Schrikken al die ingewikkelde toestellen en zware gewichten jou af? Lijkt het alsof iedereen naar jou kijkt? Weet je niet waar te beginnen? In dit artikel leren we jou hoe je zelf succesvol én met een goed gevoel in de sportschool kan trainen.

Waar moet je beginnen in de sportschool? Ben je ook bang om zelf te trainen in de sportschool?

Waar moet ik beginnen met zelf trainen in de sportschool?

Je hebt je ingeschreven in de sportschool. Maar heb je ook een plan bedacht? Wat wil je bereiken? Waarom heb je de stap genomen om zelf in de sportschool te trainen? Hierbij valt of staat jouw succes. Zonder plan kan je wel doelloos bewegen in de sportschool, maar verder zal er niet veel gebeuren. Wil je sterker worden? Beter leren bewegen? Gewicht verliezen? Heb je bepaalde fysieke verwachtingen? Met het antwoord op deze vragen kan je een trainingsplan bedenken. Hoe haal je de test?

Ontbreekt jou de kennis om een goed trainingsplan te bedenken? Schaam je dan zeker niet om in de sportschool om hulp te vragen. Leg uit waarom jij komt sporten en wat jij wilt bereiken binnen welke tijd. Met deze informatie kan een goede professional je zeker op weg helpen.

Biedt jouw sportschool deze service niet aan? Vind je het toch nog eng om iemand aan te spreken? Of hou je gewoon ook zo veel van onze unieke trainingsmethodes? Neem dan vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek.

Welke toestellen moet ik gebruiken in de sportschool?

Daar sta je dan met je trainingsschema. Maar waar moet je beginnen met zelf trainen in de sportschool? Welke toestellen moet je gebruiken? Of ga je toch maar aan de slag met losse gewichten? En hoe gebruik je deze toestellen en gewichten correct?

Hoe gebruik je de toestellen in de sportschool? Hoe moet je alle fitnessapparatuur gebruiken?

Voor je aan de slag gaat met gewichten (of het nu losse gewichten of toestellen zijn), moet je eerst correct leren bewegen. Heb je nog geen ervaring in de sportschool? Ga dan niet onmiddellijk met (zware) gewichten aan de slag. Zorg dat je eerst goed weet hoe je alle oefeningen correct moet uitvoeren, voor je je lichaam gaat belasten.

Via onze filmpjes op Vimeo leer je heel wat oefeningen correct uitvoeren. Staan er oefeningen op jouw trainingsschema die je nog nooit gedaan hebt en ook niet in onze database staan? Vraag dan hulp aan iemand in de sportschool. Maar ook wanneer je de oefening wel al eerder gedaan hebt, is het verstandig om iemand aan te spreken om je houding te checken.

Durf je het (nog) niet aan om iemand om hulp te vragen? Film jezelf en kijk zelf eens naar je uitvoering. Geen idee waar je naar moet kijken? Neem dan vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek en we helpen je graag op weg. Wil je dat we met je meekijken? Met een 3 maanden schema coachen we je op techniek!

10 handige tips bij angst-voor-de-sportschool

Je bent niet alleen. Wist je dat er veel vrouwen (en ja, ook mannen) zijn die niet naar de sportschool durven of zich ongemakkelijk voelen in de sportschool? Het voelt alsof je er niet thuis hoort, alsof iedereen weet wat die doet, behalve jij. En iedereen heeft natuurlijk door dat jij nieuw bent en je niet weet hoe alles werkt. Het zweet breekt je al uit, nog voor je moet starten.

  1. Iedereen is ooit gestart. De sportschool is een veilige omgeving, waar iedereen zich nog herinnert hoe het was toen hij/zij de eerste keer ging sporten.
  2. Grote mannen met een klein hartje. Zien die mannen met grote spierballen er angstaanjagend uit? Glimlach zelf, en je zal merken dat ze helemaal niet zo eng zijn als je eigenlijk in gedachten had.
  3. Het personeel is er voor jou. Heb je een vraag? Ben je onzeker? Spreek dit dan uit. Leg bij inschrijving of binnenkomst rustig uit dat je het eigenelijk best eng vindt. Iemand die bij een sportschool werkt, vindt het sowieso al fantastisch dat jij de stap gezet hebt om te gaan sporten. En geloof ons, ze begeleiden en helpen jou veel liever, dan dat ze moeten stofzuigen of schoonmaken.
  4. Jij bent er voor jezelf. Iedereen gaat naar de sportschool voor zichzelf. Iedereen heeft zijn/haar eigen reden om de sportschool binnen te stappen. En ook hier, geloof ons, die reden is nooit om anderen te beoordelen. Mensen kijken kan je ook gewoon op terras doen, daarvoor hoef je jezelf niet in het zweet te werken.
  5. Muziek kan helpen. Het lijkt een beetje asociaal, maar met een koptelefoon op heb je meer het gevoel om veilig in je eigen wereld te sporten. Wees wel zo lief om je muziek niet te luid te zetten, zodat je anderen nog kan horen wanneer ze jou iets willen vragen of zeggen.

6. Zorg voor een plan. Zoals we hierboven al schreven, is een plan belangrijk om succesvol te kunnen trainen in de sportschool. Maar wat als het toestel dat in je planning staat bezet is? Zorg dat je ook een alternatieve oefening of volgorde in gedachten hebt, zodat je niet ongemakkelijk hoeft rond te draaien.

7. Leer hoe alles werkt. Fitness toestellen zijn niet alleen in gewicht verstelbaar. Meestal zie je ook een gele (of andere kleur) knop, waarmee je bijvoorbeeld de hoogte kan verstellen. Elk fitness toestel of merk is weer net iets anders. Het is dus helemaal niet gek om te vragen hoe je de toestellen moet verstellen en of alles goed ingesteld staat voor jou. Wanneer je weet welke merk fitness toestellen ze in jouw sportschool hebben, kan je ook altijd op voorhand even opzoeken hoe je deze apparaten kan verstellen.

8. Volg de fitness-etiquette. In de meeste sportscholen hangen de huisregels omhoog. Lees deze rustig door, ook al is het meestal geen rocket-science. Ruim je gewichten op, gebruik een handdoekje, desinfecteer alles, neem geen 10 toestellen tegelijk in beslag, sta geen uren op je telefoon te spelen, enzovoort. Wanneer jij je mooi aan deze eenvoudige regels houdt, zal niemand zich aan jou storen.

9. Geniet van het proces. Het is waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer vooral te genieten van het proces en de ervaring. Je bent uit je comfortzone gestapt en hier groei je sowieso door (en niet alleen in spiermassa).

10. Kijk af en toe terug. Onthoud goed waar je stond en hoe het voelde op die eerste dag dat je de sportschool binnenstapte. Voor je het weet voelt alles helemaal vertrouwd aan en ben je sterker dan ooit. Vergeet nooit waar je vandaan komt en help en verwelkom ook altijd andere nieuwelingen in de sportschool.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.