Voeding

Vitamine D

Vitamine D, wat is het, waarom hebben we het nodig en hoe komt het dat het steeds meer aandacht krijgt? Op dit moment is het gemiddelde vitamine D level van onderzochte personen schrikbarend laag. Het is een wereldwijd probleem, zelfs in tropische landen. Dit komt deels doordat we te weinig UV straling op onze huid en in de ogen krijgen, deels doordat we te weinig provitamines binnen krijgen. Door biobeschikbaarheid en doordat we ze gewoon simpelweg niet voldoende eten. Daarnaast is het suppleren van vitamine D nodig voor de testosteron productie en daardoor voor je kracht. Wil je de moeilijke delen overslaan? Scroll dan direct door naar de conclusie.

vitamine D en smeren

Wat is Vitamine D?

Vitamine D is eigenlijk geen vitamine, maar een in vet oplosbaar hormoon dat zorgt voor de opname van calcium en fosfaat in het lichaam. Het wordt door ons lichaam zelf gemaakt, maar moet meestal ook van buitenaf komen. Het komt ons lichaam binnen als provitamine D2 Ergocalciferol en provitamine D3 Cholecalciferol. In ons lichaam (eerst in de lever, daarna de nieren) wordt dit omgezet naar Calcitriol (1,25-dihydroxyvitamine D), wat het actieve hormoon is. Studies laten ook zien dat vitamine D een direct effect heeft op ons Circadiaans ritme.

Allereerst, Vitamine D reguleert de sterkte van onze botten, onze calciumhomeostase en heeft effect op celdifferentiatie, proliferatie en groei. Celdifferentiatie is de aanmaak van nieuw weefsel. Omdat we groeien, of ter vervanging van verouderd (afgedankt) of beschadigd weefsel. Stamcellen delen en differentiëren zich tot dochtercellen die instaan voor de normale celvernieuwing en het herstel van weefselschade.

wil je meer lezen over supplementen? Lees dan deze blog eens:

Vitamine D wordt minder aangemaakt in de huid door smeren en door zonnebrillen

Calciferol

Calciferol, dat wordt geproduceerd in de huid (cholecalciferol) of afkomstig is uit voeding of voedingssupplementen (cholecalciferol of ergocalciferol), wordt in de lever omgezet in 25-hydroxyvitamine D (calcidiol). Calcidiol – in het bloed gebonden aan vitamine D-bindend proteïne – heeft een lange halfwaardetijd (4 tot 5 weken) en fungeert als de interne voorraad. Het kan naar behoefte in nieren en andere cellen en weefsels worden omgezet in het biologisch actieve hormoon 1,25-dihydroxyvitamine D (calcitriol). De (serum)calcidiolspiegel is een goede maat voor de vitamine D-status.

Daglicht, Melatonine en cognitie

Naast effect op de celvernieuwing en botdichtheid, heeft vitamine D ook effecten op slaap! Daglicht is cruciaal voor ons gezichtsvermogen en geeft niet-visuele input naar de hersenen via de intrinsiek lichtgevoelige retinale ganglioncellen (ipRGC’s). Een retinale ganglioncel is een speciaal type zenuwcel dat zich in de binnenste laag van het netvlies bevindt. Deze cellen ontvangen informatie van de staafjes en kegeltjes in de buitenste laag van het netvlies. Ze bewerken deze informatie en geven signalen door aan de hersenen. Deze ipRGC’s brengen het fotopigment melanopsine tot expressie. De ipRGC’s projecteren op de circadiane klok in de suprachiasmatische kernen (De nucleus suprachiasmaticus is een kleine groep neuronen (zenuwcellen) in de hypothalamus.

ogen zetten vitamine D om

Bioritme


Deze suprachiasmatische kern is een belangrijke schakelfactor bij het bioritme. Visuele informatie over de omgeving zorgt dat deze kern de epifyse stimuleert, die op haar beurt weer het hormoon melatonine afgeeft. Dat de ogen een belangrijke factor in de werking van de nucleus suprachiasmaticus zijn blijkt uit de verstoorde slaapritmes van blinden. De ipRGC’s projecteren ook naar hersengebieden die stemming, stress en leren bij dieren en mensen moduleren.

Lichttherapie

Licht heeft sterke directe effecten heeft op de stemming, cognitie, alertheid, prestaties en slaap. Zie licht maar als een ‘medicijn’ om veel klinische aandoeningen te behandelen. Lichttherapie is al goed ingeburgerd voor winter- en andere depressies en circadiane slaapstoornissen. Naast visuele en niet-visuele effecten via het netvlies, draagt ​​daglicht bij aan het voorkomen van bijziendheid bij jongeren door zijn invloed op de oogontwikkeling, en is het belangrijk voor de synthese en botgezondheid via de huid.

Wil je meer weten over slapen? Kijk deze webinar eens terug of lees de blog: Het belang van slaap.

In een persoonlijk training pakket kijken we samen naar de voeding en zullen we suppletie van vitamine D bespreken. Kijk ook eens hier naar de verschillende pakketten.

Wil je eens sparren over voeding, spiergroei en supplementen?

Conclusie

We hebben te weinig vitamine D in ons bloed. Dit komt deels doordat we te weinig UvA krijgen (dus te weinig buiten komen met ontbloot lijf en zonder zonnebril), maar aan de andere kant doordat we te weinig binnen krijgen via voeding. We hebben D nodig voor sterke botten en celvernieuwing, maar ook om goed te slapen. Ga dus vaker lekker naar buiten, neem extra provitamine D via suppletie en geniet van het buiten zijn!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.