Food, sticky, voeding

Toet

Ookal weet je vaak dat je gezond moet eten en bewegen, Er is soms door de bomen het bos niet meer te zien in diëten en beweegmogelijkheden. Je “moet” en mag “niet”. Overal kun je meningen vinden. Kennis ligt op straat. Maar hoe komt het nu toch dat je altijd ruimte hebt na de maaltijd voor een toet?

Koolhydraten, Eiwitten, Vetten

Voordat we antwoord geven op deze vraag, wil ik je toch meegeven dat ons lichaam alle drie de macronutriënten nodig heeft. Dit zijn Eiwitten (en dan vooral Aminozuren waaruit eiwitten bestaan), Koolhydraten en Vetten. Als je daar meer over wilt weten, dan kun je deze blog lezen. Daarnaast heeft het lichaam water, vitamines en mineralen nodig. Punt.

groenten en fruit hebben veel vezels

Sommige lichamen kunnen minder goed tegen bepaalde moleculen waaruit de voeding bestaat. Aziatische mensen kunnen bijvoorbeeld vaker niet tegen lactose, omdat ze dit niet goed kunnen omzetten. Dit staat in je DNA. Lees deze blog als je wilt weten hoe dat zit met jouw lijf , je kunt zelfs met korting een DNA test doen.

Als jij vaak last hebt van je darmen of een opgeblazen gevoel hebt, kun je met een uitsluitings – dieet erachter komen welke voeding jouw problemen veroorzaakt. Dit doe je met een zogenoemd FODMAP dieet. De naam staat voor ‘Fermenteerbare Oligosachariden, Disachariden, Monosachariden en Polyolen’. FODMAP’s zijn voor mensen lastig te verteren. Wil je eens kijken welke voeding wat in zich heeft? Kijk dan eens op deze lijst.

Water drinken is zó belangrijk voor je lijf!

Voed je lichaam

Maar goed.. terug naar de basis. Wil je aankomen of wil je afvallen? Ben je al goed op gewicht maar wil je gewoon gezond gaan leven? Dit zijn de belangrijkste tips om je goed te voelen in je lichaam:

  1. Slaap goed en genoeg Lees ook deze blog
  2. Drink voldoende water
  3. Eet groenten en Fruit
  4. Eet gevarieerd
  5. Beweeg, sport, maar neem ook je rust hierin

Een ander gewicht nastreven is een kwestie van bovenstaande punten opvolgen. Als je wilt afvallen, dan is het nodig dat je minder calorieën binnen krijgt dan dat je verbrandt en bij aankomen is het andersom nodig.

Ik ben eruit: Eet groenten en fruit

Wie je ook spreekt, van professor tot diëtist, iedereen is het eens over het feit dat je groenten en fruit moet eten. Hierin zitten behalve mineralen en vitamines, ook vezels. Vezels die in water oplossen zijn erg gunstig voor je: Ze maken visceuze oplossingen
binnen het maag-darmstelsel en dat heeft een aantal fijne effecten, zoals:
1) Het vertraagd passeren van voeding door de maag;
2) Het verminderd mixen van maag-darm inhoud met verteringsenzymen;
3) Verlaagde enzymfunctie;
4) Verlaagde nutriëntendiffusie (en dus vertraagde nutriëntabsorptie), welke een
abrupte reactie van bloedglucose verzwakt; (dus minder sugarrushes)
5) Veranderde doorvoertijd in dunne darm. (Bron: Henselmans PT)
En dát zorgt dus voor een langer vol gevoel.

Een Calorie (Zelfst. naamwoord) : Een beestje dat ’s nachts in je kledingkast alle kledingstukken elke nacht een beetje kleiner maakt

We vertellen je nu niets nieuws. Om af te vallen zul je ervoor moeten zorgen dat je alle macronutriënten binnen krijgt. Zelfs bij afvallen wil je dat je lijf genoeg krijgt. Anders schiet het in de stress, maakt het cortisol (stresshormoon) aan en dat zorgt ervoor dat je metabolisme heel laag gaat zitten. En dat is iets geks. Je lijf wilt namelijk eigenlijk zoveel mogelijk vasthouden. Dat stamt al af van lang lang geleden. Toen we in holen woonden, was het devies: chillen en alleen in actie komen om eten te zoeken en te vergaren en bij nood. Natuurlijk hoeven we daar nu niet meer moeilijk over te doen, de appie is overal om de hoek. Ons leven is zo in gericht dat je lekker op een stoel kunt zitten en er in principe niet vanaf hoeft te komen om aan eten te komen.

Toet?

Oké… Maar hoe val je dan af zonder honger? Om dit te weten te komen, moeten we eerst kijken naar wat honger nu eigenlijk is. Of beter, we kijken naar hoe verzadiging tot stand komt. Daarvoor heeft het lijf verschillende systemen:
* Je maag rekt op als er voedsel of vloeistof in komt en receptoren geven dit aan de hersenen door
* je ogen zijn groter dan je buik: Eet jij van een groot bord, met groot bestek en pak je een grote portie, plus zet je de restjes naast jouw bord, dan wil je lijf meer en zul je die grote portie gewoon op eten. Daarnaast kan eten er smakelijker uit zien als het mooi is opgemaakt en dat registreren de hersenen ook
* De verzadigingsgraad van vezelrijk voedsel zoals groenten en fruit is heel hoog.
* Je lichaam kan verzadiging in één bepaalde smaak registreren, maar kan dan andere smaken nog wel toelaten. De smaken zijn: zout, zuur, zoet, bitter, umami

En dat laatste verklaart waarom jij na een goed diner altijd nog ruimte hebt voor het toet (je). Zorg er tijdens jouw opschepronde voor dat je alle smaken al op je bord hebt liggen, zodat je volledig verzadigd bent na 1 bord. Tenzij je altijd ruimte wilt houden voor de toet!

De smaken die de tong kan waarnemen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.