Geen categorie

Walking on Sunshine

Waarom is wandelen zo goed te combineren met hardlopen? En waarom staan er vaak 10,000 stappen als richtlijn om te nemen op een dag? Aanstaande week wordt de Virtuele Vierdaagse georganiseerd en Lopen met een Lach werkt daar graag aan mee. Deze week gaan we Walking on Sunshine!

Manpo Kei

De oorsprong van de 10.000 stappen per dag is terug te herleiden naar de jaren zestig. Toen werd de stappenteller populair bij wandelclubjes, vooral in Japan.. Een van de mensen die de stappenteller op de markt bracht, was de Japanse onderzoeker Yoshiro Hatano van Kyushu University. Hij noemde zijn stappenteller ‘manpo-kei’, dat ’10.000 stappenmeter’ betekent.  Hij was erachter gekomen dat de gemiddelde persoon ongeveer 6000 stappen per dag zet en dat een half uurtje lopen ongeveer 4000 stappen oplevert. Dus een half uurtje wandelen in je middagpauze zorgt voor een actievere levensstijl. De 10000 stappen zijn dus puur verzonnen om mensen standaard meer in beweging te zetten.

Lichaamsbeweging is nodig om beter te slapen en daar krijg je weer een beter herstel van. Over het opbouwen van slaapdruk en slapen lees je terug in deze blog.

Waar hardlopen vaak wat sneller blessures oplevert als de techniek en balans en kracht nog niet op orde is, kan wandelen al heel snel in kilometers worden opgevoerd. Er komen minder “klappen” op pezen, gewrichten en spieren. Het is een veilige manier om je lichaam op te warmen om te gaan hardlopen. Waar een goede techniek in hardlopen vereist is, is dat bij wandelen niet direct nodig. Wat kan helpen is dat je goed kijkt waar je stapt, zodat je niet verstuikt in een kuil of op je snufferd gaat bij een stoeprand. Een paar comfortabele, maar stevige schoenen met fijne sokken helpen ook!

Aan de wandel

Wandelen zorgt voor vetverbranding en een betere bloeddoorstroming. Als je goed om je heen kijkt, kun je zorgen dat je minder stress beleeft en dat je na afloop van je wandeling opeens heel veel creatieve ideeën hebt.

Juist hierom is wandelen ook goed als actief herstel na een pittige hardlooptraining. Staat er “rustdag”in jouw schema? Dat wil niet zeggen dat je op de bank moet blijven Netflixen.. Nee, kom er vanaf en ga de 10000 stappen zetten om te zorgen dat afvalstoffen worden verwerkt, de fascia kan herstellen en je hoofd leeg komt. Walking on sunshine in je hoofd dus.

Mindful Walk

Lopen met een Lach organiseert eind juni een nieuwe 5 weekse cursus Mindful Walk én Mindful Run in small groups of in Personal Training aan vanaf het Vondelpark in Amsterdam. Kom dichter bij jezelf en voel je lichaam. Ga uit je hoofd en zorg voor ontspanning in je leven door te wandelen of hard te lopen. Je leert alles over het vertrouwen op jezelf, je leert goed ademhalen en ontspanningsoefeningen. Ben je daarin geïnteresseerd? Vul dan dit formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op!

Walking on Sunshine in de eerste week van juni

Op maandag 1 juni tot en met zondag 7 juni kun je meedoen met de Virtuele Vierdaagse. Dat wil zeggen: op vier afzonderlijke dagen minimaal 5 kilometer aan één stuk wandelen. Op een zelfgekozen route, met mensen om je heen naar keuze. Let op de regels van het RIVM i.v.m. de social distancing en het Corona- virus.

Je kunt nog tot maandag 1 juni hiervoor opgeven via onderstaande knop. Voor slechts € 6,- wordt er ook een heuse medaille opgestuurd en ontvang je in de week verschillende challenges die je kunt uitvoeren tijdens je wandeling.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.