blogs, training

Start it up!

Als je niet meer naar je favoriete gym, yoga studio, crossfitbox of bootcamp klas kan, wat kun je dan nog wél doen? Juist! Hardlopen! Wel rekening houden met 1,5 meter afstand tussen de mensen die je passeert hoor!

Hardlopen kun je overal en op elk tijdstip doen. (tenzij je in volledige lockdown zit). Een goed paar hardloopschoenen helpen, maar hup, die deur uit en gaan!

Helaas is hardlopen ook één van de meest blessuregevoelige sporten die er zijn. Daarom wil ik je met deze 5 tips een duwtje in de goede richting geven.

Tip 1:

Zorg dat je jezelf lang maakt. Loop niet alsof je eigenlijk nog steeds op de bank zit. zorg voor spanning in je core, maak je lang, borst vooruit.

Tip 2:

Zet kleine stapjes. Door kleine stapjes te zetten, is je voetplaatsing meestal beter dan wanneer je de 7 mijlslaarzen aantrekt Lees meer hierover in deze blog

Tip 3:

Zet snelle pasjes. Door ongeveer tussen de 170 en 180 stappen per minuut te zetten, blijf je kort aan de grond en daardoor is de impact op je gewrichten kleiner. je komt namelijk het beste vooruit in de lucht, niet op de grond. Lees meer hierover in deze blog

Tip 4:

Take it easy! Je hoeft niet meteen bij de eerste training met je tong op de schoenen thuis te komen. Je hoeft ook niet meteen die andere hardloper in te halen. Blijf bij jezelf, clear your head en doe rustig aan. Sneller worden komt vanzelf, als je de techniek onder controle hebt.

Tip 5:

Doe aan krachtsport of in elk geval iets aan balans. Lees meer hierover in deze blog

Voor dat extra steuntje in de rug, kun je via onderstaand formulier een schema ontvangen dat je kunt aanhouden om rustig mee op te bouwen tot 25 minuten aan 1 stuk hardlopen. Let op! Dit schema is bedoeld voor mensen zonder blessures, die al een redelijke basis conditie hebben!

2 gedachten over “Start it up!”

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.