blessures, Geen categorie, sticky

Truth or dare?

Een blessure krijgen of er last van houden, dat is een keuze. Dat is best wel bot hè? Oké, tenzij je een been hebt gebroken, da’s wat anders. In deze blog wil ik truth or dare met je spelen. Durf jij eerlijk te antwoorden?

Hardlopen is de makkelijkste sport die je kunt doen. Zeker in Nederland. Wij hebben prachtige wegen, die over het algemeen redelijk veilig zijn. Als er geen voetpad is, is er wel een verlicht fietspad. Geen enorme kraters in ons wegdek. Je kunt het altijd doen, hardlopen. Je hebt er alleen een paar goede schoenen voor nodig. Toch??

Waarom heb je eigenlijk goede schoenen nodig? Voor de demping, om je te beschermen voor je natuurlijke overpronering, omdat je iets te zwaar bent? Of omdat er door een hachelijke techniek teveel kracht op bepaalde gewrichten komt?

Waarschijnlijk is je antwoord op bovenstaande vragen voor een groot deel “ja”. Waarom gaan veel grote merken hardloopschoenen van de corrigerende schoenen af? 1) omdat het niet is bewezen dat correctie blessures vermindert en 2) omdat ze willen dat jouw voeten, enkels en hardlooptechniek dat uit zichzelf oplossen.

Maar hoe zit het met jouw techniek? Is jouw landingsfase met de hak? Plaats je jouw hele voet? Hoe lang is jouw voet aan de grond en daarmee gecombineerd: hoe staat het met jouw hip-drop? Als je geen idee hebt, dan raad ik je aan om eens een filmpje van jezelf te maken als je loopt. Al deze punten, in combinatie met rompstijfheid, hoofd/schouder stabilisatie en de vrijheidsgraden in heupen en o.a. je schouders, zeggen iets over de kans op een blessure.

Klinkt hardlopen nog steeds als gemakkelijk om mee te beginnen?

Als laatste punt wil ik het graag hebben over je dagelijkse beslommeringen. Sta jij hele dagen op je hoge hakken achter een receptie? Of is jouw baan fysiek of mentaal zwaar? Neem je dan wel genoeg rust in Body en mind? Of móet jij dan nog een pittige training afronden?

Het hebben/ krijgen van een blessure is een keuze.

Met een goede opbouw, allereerst in balans en kracht, met een goede arbeid/ rust-verhouding zorgt al voor een gedegen basis.

Daarnaast is het belangrijk om de juiste techniek aan te leren. Niet ieder lichaam is gebouwd om te lopen als Kipchoge. Maar met de juiste techniek, die past in de mogelijkheden die jouw lichaam aanreikt, kun je onder goede begeleiding energiezuinig hardlopen. En dan houd je energie over om sneller te lopen dan je ooit had gedacht. Met een lach natuurlijk!

Mocht ik je hebben kunnen overtuigen van de noodzaak van een gedegen basis, kijk dan eerst eens op de website www.enforce.nl , Via die site kun je vrijblijvend een gratis coachingsgesprek aanvragen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.